Friday, September 4, 2009

Hujan dan Lavender

Beberapa hari ni selalu je hujan. Kadang-kadang pagi, kadang-kadang petang. Suasana seharian pasti mendung. Moga hujan yang turun ini penuh dengan rahmat dari Ilahi. Lebih-lebih lagi bulan puasa ni, jadi takdelah rasa haus. Angin yang sejuk dan hujan yang renyai-renyai kadang-kadang membangkitkan perasaan sedih dan rindu, tenang dan nyaman. Pernah suatu ketika sy tertanya-tanya pd diri, mengapa sy suka pergi Cameron highland, setiap kali pergi ke sana ia menimbulkan suatu perasaan yg sukar untuk ditafsir.. dan salah satu sebabnya mungkin kerana udaranya yg nyaman, sejuk dan menenangkan hati.

Hujan dan lavender seakan2 teman seiring. Bauan lavender juga membangkitkan ketenangan dlm diri. Suasana yg mendung dan bauan lavender betul-betul mengamit perasaan rindu saya pd zaman sekolah, pd sahabat karib yg telah setahun meninggalkan sy buat selamanya, pd arwah mama, pd arwah ayah (atuk).

Waahh...begitu rindu pd saat itu. Kampung skrg sudah berubah, kalau dulu dpt mandi sungai yg jernih di belakang rumah, hari ini airnya dah keruh. Walau semak samun dan terbau bedak sejuk, tetap jua pergi dgn sepupu dan adik-beradik. Kalau dulu, setiap kali pulang ke kampung sy pasti bertemu sahabat karib saya tp hari ini hanya pusaranya yg menanti. Begitu juga arwah mama tempat bermanja. Arwah ayah yg selalu belikan perkasam ikan gelama kegemaran saya. Pulang raya tahun ini dan tahun2 mendatang sudah hilang serinya..

Alhamdulillah, ada Amjad penyeri hidup ibu. Abang, suami yang sentiasa memberi semangat. Ibu sayang semuanya.
Hujan dan lavender tetap memberikan ketenangan..^^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...